Smartlog v3 » Fagforeninger + A-kasser » Forberedelse til jobsamtale

Forberedelse til jobsamtale

7. Mar 2009 11:12, FAG

En ordentlig forberedelse kan gøre forskellen mellem, om du får jobbet eller ej.

Lav noget research om virksomheden (størrelse, produkter, årlige omsætning, vigtigste forretningsområder og markeder osv.). Tjek deres hjemmeside eller find oplysninger om selskabet i aviser ol. Dette vil ikke blot få dig til at føle dig bedre tilpas under interviewet, men det vil også vise en ægte interesse i virksomheden.

Kend det nøjagtige tidspunkt og sted for interviewet, interviewerens fulde navn, den korrekte udtale og hans eller hendes titel. Find ud af, hvor mange mennesker er involveret i interviewet, og hvem der er den endelige beslutningstager.

Være forberedt på til at stille spørgsmål under interviewet. Dine spørgsmål giver intervieweren mulighed for at vurdere dine faglige og personlige behov. Indsigtsfulde spørgsmål hjælper jer begge med at finde ud af, om forholdet vil være gensidigt givende. Undgå spørgsmål, der vedrører løn, ydelser, ferie og pension.

Giv tilstrækkelig tid til samtalen. Planlæg det, så du når frem ca. ti minutter før aftalte tidspunkt. Der er ingen undskyldning for forsinkelse til et interview!

Vær passende påklædt. Planlæg hvordan du vil klæde dig til interviewet. Husk at der kun er en chance for at gøre et godt førstehåndsindtryk. Generelt bør du vær påklædt lidt på den konservative side. Undgå for mange farve, smykker og for meget make-up. Hvis det er muligt at finde ud af noget om dress-code på virksomheden, bør du følge den.

Gå ind med en positiv indstilling og attitude. Sæt andre bekymringer til side og fokuser på, hvad du vil opnå ved samtalen. Slap af.

Og held og lykke!