Smartlog v3 » Fagforeninger + A-kasser » Lønnedgang eller fyringer?

Lønnedgang eller fyringer?

22. Mar 2009 14:36, FAG

Da præsident Barack Obama fremsatte sin åbningstale til verden, kom han med en udtrykkelig appel til generøsitet og opofrelse for at hjælpe med at genoprette økonomien. Det er "uselviskhed fra arbejdstagere, der hellere vil skære deres timer end se en ven miste deres job, som ser os gennem vores mørkeste timer," sagde han.

Budskabet var særligt potent i lyset af vores aktuelle økonomiske situation. Det frygtelige omfang af fyringer, der fortsat bekendtgøres i hele verden. Over to millioner amerikanere har mistet deres job, siden recessionen begyndte, og inden for 48 timer af Obama's tiltrædelsestale, afslørede Microsoft, Intel og IBM planer om at skære tusindvis mere.

I dette miljø, synes det kun fornuftigt, at virksomheder og arbejdstagere skal være på udkig efter en måde at undslippe den onde spiral med nedlæggelser af arbejdspladser. I stedet for at skære 10 procent af sin arbejdsstyrke, hvorfor skulle en virksomhed ikke i stedet tilbyde midlertidigt lønnegang på 10 procent? Og givet denne mulighed, hvorfor skulle så ikke arbejdstagere glædeligt tage imod tilbuddet? Tilbage i midten af 1980'erne, udgav MIT professor Martin Weitzman en banebrydende bog med titlen ”The Share economi”, hvor han hævdede, at afmatning vil blive kortere og mindre ødelæggende, hvis virksomheder og arbejdstagere var enige om at hæve lønningerne i gode tider, og at trimme dem tilbage i magre år, hvilket vil reducere voldsomme konjunkturudsving  på arbejdsmarkedet.